Tilaa lehti

Mainokset

electronica

Taitotalo

Ennennäkemättömiä ratkaisuja sähköautojen pikalataukseen

Suomalainen Enersense Charging haastaa Siemensin kansainvälistä tuotekehitysosastoa keksimällä automaatiotuotteille uusia sovelluskohteita.

Julkaistu:

Kaikki lähti eristysvastusmittauksen releestä. Oli vuosi 2017 ja vastaperustetun Unified Chargers -start-up-yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja, Jukka Anttonen, tarvitsi Matias Mäenpään kanssa kehittämäänsä sähköautojen pikalatauslaitteeseen pistekomponentteja.

”Oikea tuote löytyi Siemensiltä, ja käytämme sitä edelleen”, Anttonen kertoo hymyillen.

Pikkuhiljaa Siemensin ja Unified Chargersin yhteistyö laajeni latauslaitteen ohjauspuolelle, sillä yrityksessä noudatettiin ’keskity olennaiseen’ -filosofiaa.

”Ohjelmoitavan logiikan voi ostaa myös valmiina joltain, joka tekee niitä miljoonia vuodessa. Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse, jotta fokus säilyy oikeissa asioissa.”

Käänteentekevä eCorolla-projekti

Anttonen oli päätynyt sähköautojen latausratkaisuiden pariin opiskeluvuosinaan Teknillisessä korkeakoulussa.

”Vuonna 2008 Suomessa oli käynnissä ensimmäinen sähköautovillitys ja Sähköautot Nyt! -yhteisön eCorolla-projekti, jossa muutimme Matiaksen kanssa yhden dieselkäyttöisen Toyotan täyssähköiseksi. Sen oli tarkoitus olla kertaluontoinen projekti, mutta auto jäi elämään omaa elämäänsä ja se liikkuu edelleen Espoon Otaniemessä. Viimeksi perjantaina kävin ratkaisemassa yhden vikatilan ja jakamassa tietoa nuoremmille teekkarisukupolville”, Anttonen virnistää.

Koska Suomessa ei vuonna 2008 ollut minkäänlaista latausverkostoa sähköautoille, eCorollan latauslaitteen piti kulkea auton kyydissä.

”Siinä joutui olemaan vähän eri tavalla innovatiivinen. Ratkaisua kehittäessä syntyi pari ideaa ja patenttiakin. Tekesin ja Aalto-yliopiston kanssa yhteisessä tutkimushankkeessa sitten mietimme, mitä näillä patenteilla voisi tehdä. Tulimme siihen lopputulokseen, että ehkä latauslaitteen oikea paikka ei ole auton sisällä vaan ulkopuolella. Se käänsi asetelman bisnespotentiaalin kannalta ratkaisevalla tavalla erilaiseksi, sillä silloin asiakaskunnaksemme muodostuivat autot eikä autonvalmistajat.”

Näin sai alkunsa Unified Chargers, jonka Enersense osti vuonna 2022. Yrityskaupan myötä Unified Chargers sai nimekseen Enersense Charging ja Anttosesta tuli liiketoiminnan teknologiajohtaja.

Pienestä asti autojen parissa viihtyneen Jukka Anttosen harrastuksesta kehittyi hänelle työ Enersense Chargingin teknologiajohtajana.

Pähkähullut ideat pöydälle

Enersense Chargingin ja Siemensin tuotekehitysyhteistyö on kaksisuuntaista.

”On hyvä, että saamme tarvittaessa tukea niin Suomesta kuin Saksasta. Meillä on jonkin verran spesiaaleja sovellutuksia ja niihin liittyen ideoita, joita sitten yhdessä työstämme”, Anttonen kertoo.

Anttosen tiimi on useamman kerran halunnut tehdä Siemensin tuotteilla jotain sellaista, mitä Siemensin tuotekehittäjillä ei ole käynyt mielessäkään.

”Kun on tehty pitkään yhteistyötä, on matalampi kynnys esittää myös niitä pähkähulluja ideoita. Ja aina on saatu ideoille tukea ja tuotteet taipumaan uudenlaisiin sovelluksiin. Koskaan ei olla saatu vastaukseksi ’ei olla mietitty, eikä mietitä’”, Anttonen kiittelee naurahtaen.

”Arvostamme Siemensin tuotekehitysresursseja tosi paljon. Tällainen kumppanuus ja hyvällä tavalla haastaminen vievät toivottavasti molempia eteenpäin. Näemme, että Siemens on avainasemassa mahdollistamassa ja tukemassa kasvuamme”, toteaa Enersense Chargingin toimialajohtaja Ville Miettinen.

”Kehitämme parhaillaan ESGraportointia. Tulemme tekemään Siemensin kanssa yhteistyötä eri komponenttien vastuullisuustietojen keräämiseksi”, kertoo Enersense Chargingin toimialajohtaja Ville Miettinen.

Varmuutta ja nopeutta lataukseen

Enersense Chargingin ylpeys on hyötysuhteeltaan erinomainen ECDC160kW-suurteholatauslaite, jonka maksimiteho on 400kW per latauspistooli.

”ECDC on yksittäinkin erinomainen ja moneen käyttöön skaalautuva latauslaite. Parhaiten latausratkaisumme pääsee oikeuksiinsa sellaisissa kohteissa, joihin tulee useampi latauslaite ja joissa halutaan pystyä tarjoamaan korkeita lataustehoja joustavasti. ECDC:llä on mahdollista tehdä tehonjakoa dynaamisesti ja älykkäästi kentän sisällä latauslaitteiden välillä”, Miettinen kertoo.

Käyttäjälle tämä näkyy Miettisen mukaan muun muassa lyhyempänä latausaikana ja latauslaitteiden omistajalle nopeampana asiakaskiertona.

”Myös latauslaitteiden toimintavarmuus paranee: niin kauan kuin latauskentästä löytyy yksi toimiva laite tai tehomoduuliyksikkö, se voidaan ajaa käyttöön. Aika monella kilpailijalla latauslaitteen tai tehomoduulin rikkoutuminen voi aiheuttaa laajemman vikatilanteen, jolloin lataaminen ei onnistu lainkaan tai se onnistuu rajoitetusti.”

Päivitykset keskitetysti etänä

Latauslaitteiden huollossa ja ylläpidossa Enersense Chargingia auttaa Industrial Edge -alusta, jonka kautta sovellus- ja tietoturvapäivitykset voi tehdä tuhansille laitteille keskitetysti etänä.

”Sähköautojen latausverkostossa on enenevissä määrin kyse yhteiskunnan kannalta kriittisestä infrasta. Mahdollisuus tehdä Siemensin valmistamat tietoturvapäivitykset massa-ajoina ja hyödyntää Siemensin valmiiksi miettimiä tietoturva-arkkitehtuureja säästävät paljon aikaa”, Anttonen kertoo.

Yksi Industrial Edge -alustan suurimmista lisäarvoista perinteiseen pilviratkaisuun verrattuna on sen kyvykkyys kerätä ja käsitellä laitteiden tuottamia tietoja paikallisesti. Edge mahdollistaa reaaliaikaisen tiedonkeruun automaatiosta ja laitteista ilman, että tietoja tarvitsee siirtää pilvipalveluihin jatkokäsittelyä varten.

”Pystymme keräämään paljon varsin yksityiskohtaista dataa suoraan Edge-laitteeseen, jossa se analysoidaan. Tätä dataa voimme tarvittaessa hyödyntää erilaisiin tarkoituksiin joko reaaliaikaisesti tai myöhemmin. Kyse on pohjimmiltaan diagnostiikan ja suorituskyvyn optimoinnista.”

Enersense Chargingin suunnitelmissa on jatkaa tuoteportfolion kehittämistä ja hyödyntää Siemensin osaamista myös jatkossa.

”Syvällinen yhteistyö tuotekehityksen parissa jatkuu varmasti. Ollaan pitkältä ajalta tuttuja, joten sille pohjalle on hyvä rakentaa uusia juttuja sitä mukaa, kun toiminta kehittyy”, Miettinen toteaa.

”Hypoteettisesti latausasemista tulee jossain vaiheessa virtuaalisia voimalaitoksia, joko yksittäisinä laitteina tai ryhminä. On tärkeää, että meillä on futureproof alusta, jossa on monipuoliset kyvykkyydet järjestelmän jatkokehittämiseen”, Anttonen sanoo.