Meyer panostaa tiedolla johtamiseen
Turun telakan työnjohtajat ja operaattorit löytävät Simatic WinCC Open Architecture -valvomo-ohjelmistosta yhdellä silmäyksellä itselleen tärkeät tiedot.
Maailman suurin risteilijä Icon of the Seas on siirtymässä Turun telakalta Karibialle. Aluksen on määrä aloittaa risteilytoiminta pian vuodenvaihteen jälkeen. 365-metrisessä aluksessa on muun muassa kelluva vesipuisto, jäähalli sekä erityinen Central Park -puisto.
Meyerin Lead process engineer, lohkotehtaan teknologiatiimin vetäjä Sakari Kiviharju kertoo, että jo seuraavakin loistoristeilijä, TUI Cruisesin Mein Schiff 7, on varsin pitkällä rakennusvaiheessa.
”Pahimman korona-ajan jälkeen tilanne on normalisoitunut ja risteilyt kiinnostavat taas ihmisiä. Icon of The Seas -aluksen ensimmäiset risteilyt myytiin loppuun ennätysajassa”, hän iloitsee.
Osavalmistus on pitkälle automatisoitua
Aloitamme telakkakierroksemme laivan runkovalmistuksen alun valtavasta teräsvarastosta. Lattiassa on kiskot, käytännössä varastoon tulee koko ajan rautateitse täydennystä SSAB:n Raahen-tehtaalta.
”Varastosta teräslevyjen matka jatkuu esikäsittelyyn eli sinkopuhallukseen ja maalaukseen. Seuraava määränpää on joko profiilivarasto tai levytuotteiden korkeavarasto, jonka jälkeen leikkuuprosessit ja purkulinja. Osavalmistuksen viimeinen rasti on paneelilinja, jossa laivan kansien osia tehdään liittämällä valtavia levyjä yhteen ja jäykistämällä niitä profiileilla.”
Matkamme varrella näkyy muun muassa automaattisia varastonostureita ja suuria hitsausrobotteja, mutta varsin vähän ihmisiä.
”Kun osat lähtevät paneelilinjalta eteenpäin, alkaa sitten se vaihe, jossa tarvitaan todella paljon työntekijöitä, muun muassa hitsareita. Laiva rakennetaan toisiinsa liitettävistä lohkoista”, Kiviharju kuvailee.
WinCC OA auttaa tiedolla johtamisessa
Meyer investoi osavalmistuksensa automatisointiin voimakkaasti vuonna 2017. Tehtaalla otettiin tällöin käyttöön paljon uusia laitteita ja linjastoja, joilla jokaisella on oma linjaohjauksensa.
”Varsin pian tuli selväksi, että tarvetta oli myös ohjelmistolle, joka keräisi yhteen ja visualisoisi yli kymmeneen eri järjestelmään pilkkoutunutta ja toisiinsa linkittyvää tietoa”, Kiviharju toteaa.
Telakan osavalmistuksen sovellusarkkitehti, yrittäjä Jukka Peltola Plant4you-yhtiöstä räätälöi Siemensin Simatic WinCC Open Architecture -valvomo-ohjelmiston pohjalta Meyerin tarpeisiin sopivan ratkaisun. Työ alkoi nelisen vuotta sitten tiedon keruulla ja analysoinnilla, minkä jälkeen rakennettiin käyttöliittymät ja kokonaisuudet.
”WinCC OA auttaa tiedolla johtamisessa”, summaa Siemensin myyntiasiantuntija Mika Nurmi.
Oleelliset tiedot yhdellä silmäyksellä
Kiviharju kertoo, että järjestelmän avulla työnjohto ja operaattorit saavat nyt yhdellä silmäyksellä käsityksen tuotantoketjun tilasta ja löytävät itselleen oleelliset tiedot. Käyttöliittymä visualisoi tuotannon virtaaman isolta teräsvarastolta paneelilinjalle: se kertoo esimerkiksi, missä isot teräslevyt milloinkin kulkevat ja mikä on välivarastojen tilanne.
”Työnjohtaja näkee järjestelmästä heti, mistä vaikkapa jokin seisahdus johtuu eikä hänen tarvitse lähteä juosten selvittelemään asiaa eri lähteistä, keräämään johtolankoja ja tekemään niiden avulla joko oikeaan tai väärään osuvia päätelmiä”, Kiviharju kertoo.
Hän lisää, että myös operaattorit pystyvät nyt suunnittelemaan oman työnsä paremmin, kun tietävät, mitä toisaalla tuotantotiloissa tapahtuu.
”Toimintamme on tehostunut. Järjestelmän avulla pystymme myös optimoimaan tuotantoa entisestään, kun näemme vaikkapa, missä on toistuvasti pullonkauloja tai minkä verran erilaisten vaativien teräskappaleiden liikuttamiseen tai työstämiseen pitää todellisuudessa varata aikaa, jotta virtaama pysyy tasaisena.”
Matka jatkuu
WinCC OA:n keräämiä tietoja välitetään Meyerin pilvipalvelualustan kautta myös esimerkiksi toimistohenkilöstölle ja yhteistyökumppaneille, jotka hyödyntävät niitä raportoinnissa ja analysoinnissa.
Sakari Kiviharju kertoo, että järjestelmän käyttöä on tarkoitus kehittää ja laajentaa entisestään.
”Ideoita eri käyttökohteisiin ja tarpeisiin syntyy myös jatkuvasti, kun käyttäjät näkevät, millaisia mahdollisuuksia järjestelmä tarjoaa”, hän mainitsee.