Tilaa lehti

Mainokset

electronica

Taitotalo

Tanskalainen sähkölautta luottaa Valmetin automaatioon

Kunnianhimoinen sähkölauttahanke Tanskan saaristossa käynnistyi vuonna 2017. Hankkeeseen osallistui useita innovatiivisia toimittajia. Valmet toimitti automaation Danfoss Editronille.

Julkaistu:

Projekti sai rahoitusta Euroopan Unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja tuotekehitysohjelmasta. Yksi tavoitteista oli toteuttaa päästötön saaristolautta. Hankkeeseen kuului täysin sähkökäyttöisen vihreän lautan suunnittelu ja rakentaminen, joka liikennöi ilman CO2-päästöjä tai saasteita koska aluksen sähköenergia tuotetaan tuulivoimalla.

Yhteysaluksen operaattori Ærøn on kunnallinen liikennelaitos. Ærøn saari pyrkii olemaan vapaa fossiilisista polttoaineista vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä kunnassa on liikenteessä neljä saaristolauttaa, yksi niistä on Ellen.

Kestävää kehitystä laineilla

Valmet toimitti sähkölautalle Valmet DNA -koneistovalvontajärjestelmän, jolla ohjataan ja valvotaan lautan koneistoa ja hälytyksiä. Toimituksesssa on mukana myös hälytys- ja trenditietojen historiatiedonkeruuasema, joka kerää tietoja Danfossin sähkönhallinta- ja kulutusjärjestelmistä. Laivan koko miehistö – insinööri Johan Friderichsen, kapteeni John Tuft ja kapteeni Martin Christoffersen – tuntee automaatiojärjestelmän hyvin. Molemmat kapteenit ovat seilanneet maailman merillä vuosia. Nyt he ovat ylpeitä voidessaan olla osa merenkulun historiaa Tanskassa – mukana sähkölautan esille tuomisessa.

”Olemme pieni tiimi. Jokaisen panosta tarvitaan. Satamassaoloaika on käytettävä tarkasti hyödyksi. Työtämme tukee loistava automaatiojärjestelmä, jossa on meille olennaiset ominaisuudet”, Martin Christoffersen kertoo.

Valmetin Matti Nurminen on kokenut suunnitteluinsinööri, joka on ollut mukana lukuisissa merialan automaatioprojekteissa.

”Projekti oli uraauurtavaa työtä meille kaikille. Opimme paljon tehdessämme yhteistyötä Danfoss Editronin kanssa ja rakentamalla yhdessä maailman suurinta sähkölauttaa. Se loi mahtavan tietopohjan vastaavien projektien tekemiseen”, Matti kuvailee.

Martin Christoffersen kehuu Valmetin automaation monipuolisuutta.

”Kaikki oleellinen tieto on saatavilla tehdäksemme liikennöinnistä turvallisen. Seuraamme jäähdytysveden lämpötilaa, olemme tietoisia tankkien tasoista, näemme energiankulutuksemme selkeiltä näytöiltä, ja niin edelleen”, hän kertoo.

Ellenin maasähköjärjestelmä on järeää kaliiberia.

Automaatio osana turvallisuutta

Turvallisuus on erittäin tärkeätä matkustaja-aluksilla. Automaatio lisää osaltaan turvallisuutta, mm. prosessinohjaimet ovat kahdennettuja.

”Meillä on arvokasta lastia – matkustajia, lemmikkieläimiä, ajoneuvoja, tavaroita – joskus jopa karjaa kuljetetaan teurastamolle. Esimerkiksi tänään mukana oli nainen terapiakoiran kanssa. Mikään päivä ei ole samanlainen lastin tai sääolojen suhteen”, Martin kertoo.

Lautta pystyy kuljettamaan 31 henkilöautoa tai vaihtoehtoisesti viisi kuorma-autoa. Alukseen mahtuu 198 matkustajaa.

”Valmet DNA:n avulla saamme tiedot ajoissa muun muassa hälytyksistä. Järjestelmä ohjaa ja valvoo esimerkiksi valoja, aurinkoterassia, ovia ja montaa muuta yksityiskohtaa”, John kertoo.

Akkuhuoneet ovat välttämättömiä sähkölautalle. Akut ovat sveitsiläisen Leclanchen kehittämiä, ja ne on sijoitettu kahteen eri tilaan. Akkujen kokonaiskapasiteetti on 4,3 MWh. Søbyn satamassa oleva latauksenohjausyksikkö hoitaa latauksen lautan odottaessa satamassa. Danfoss Editron on puolestaan toimittanut lautan sähkömoottorit, ja maasähkön latauslaitteet.

”Myös lataus tapahtuu automaatiojärjestelmää hyödyntäen. Kun maasähköliityntä on kytketty, näemme Valmet DNA:n näytöiltä käytettävissä olevan energian määrän sekä kulutuksen”, Martin selittää.

Valmet toimitti sähkölautalle Valmet DNA -koneistovalvontajärjestelmän.