Työelämäyhteistyössä ratkottiin automaation kehittämishaasteita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamkin opiskelijaryhmä pääsi toteuttamaan syksyllä 2023 työelämäprojektin, jossa hyödynnettiin automaatioratkaisuihin erikoistuneen Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert -ympäristöä. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle havaintoja ympäristön käytettävyydestä uuden käyttäjän näkökulmasta. Projekti toteutettiin osana Jamkin Future Factory -opintoja, joissa opiskelijatiimit ratkovat työelämän aitoja kehittämishaasteita.
- Kirjoittaja:
- Katariina Lappi
- Julkaistu:
Sähkö- ja automaatiotekniikan lehtori Teppo Flyktman ohjasi projektiryhmää, jossa mukana olivat kolmannen vuoden automaatioinsinööriopiskelijat Oskar Baldwin, Matti Ojaniemi, Tomas Kiilakoski ja Elias Paalavuo sekä sähkötekniikan opiskelija Atte Heinonen. Viiden hengen opiskelijaryhmä toteutti jakson aikana energiatekniikan laboratorion lisävesimoduulin ohjausten ohjelmoinnin. Ohjelmoinnin lisäksi opiskelijat saivat arvokasta kokemusta työelämätaitojen harjoittelusta, projektin aikatauluttamisesta ja yrityksen kanssa kommunikoinnista.
”EcoStruxure Automation Expert oli meille kaikille opettajaamme myöten uusi sovellus, mikä toi omat haasteensa projektin alkuun. Kun viimein pääsimme tekemään työtä Schneiderin ohjelman puolella, niin työ oli mielenkiintoista ja jopa yllättävän jouhevaa”, opiskelijaryhmää johtanut Baldwin kertoo.
Schneider Electricin puolelta projektissa oli mukana järjestelmäarkkitehti Tommi Niininen, joka kiitteli opiskelijoiden työtä.
”Koko tiimi tarttui projektiin hyvällä ja uteliaalla asenteella. Opiskelijat osoittivat erinomaista omaksumiskykyä, ja he kykenivät omalla selvitystyöllään ja testauksilla luomaan hyvin nopeassa aikataulussa prosessiohjausjärjestelmän kokonaisuuden.”
Uusi näkökulma ohjelmointiin
Opiskelijat toteuttivat projektin aikana ohjaukset laboratorion vesiprosessilaitteistolle, johon kuului sulku- ja säätöventtiileitä, pumppuja, mittalähettimiä sekä useita eri kenttäväylätekniikoita. Laitteelle tehtiin Automation Expertillä myös käyttöliittymä, josta voitiin muun muassa asettaa pumppuja pyörimään tietyllä nopeudella ja säätää venttiileitä haluttuun asentoon.
”Vesiprosessin ohjelmointi on hyödyllinen osa automaatio-opintoja, sillä harjoitusympäristön avulla pystyy tutustumaan automaatio-ohjelmiston toimintaan ja samalla siihen liittyviin ohjelmistokirjastoihin”, Paalavuo kertoo.
Työskentely Automation Expertin kanssa poikkesi totutusta, mutta opiskelijat kiittivät mahdollisuutta tutustua tapahtumapohjaiseen ohjelmointiin perustuvaan järjestelmään. Automation Expert ei myöskään ole sidottu minkään tietyn valmistajan laitteistoihin, vaan se perustuu avoimeen standardiin.
”Ohjelmiston käyttäminen toi tietyn vapauden valita, millaisia komponentteja halusimme työssä hyödyntää. Kokonaisuuden toteuttaminen opetti paljon projektin elinkaaresta ja siitä, että työ ei ole aina suoraviivaista etenemistä”, Ojaniemi sanoo.
Vaikka työ vei aikaa, oli se loppujen lopuksi kaikkien mielestä antoisaa.
”Meillä meni paljon aikaa siihen, että saimme informaation kulkemaan oikealla tavalla ohjelmiston ja laitteistojen välillä. Kun väylä kerran oli saatu konfiguroitua ja vesiprosessilaitteen eri osat keskustelemaan keskenään, niin homma toimi hienosti”, Tomas Kiilakoski vahvistaa.
Tulevaisuuden työelämän taitoja
Opiskelijat olivat samaa mieltä siitä, että tässä projektissa opitut asiat tulevat olemaan hyödyksi tulevassa työelämässä. Schneider Electricin ratkaisulle he näkivät erityisesti käyttöä suurissa ja uusissa automaatiolaitteistoissa. Ohjaavana opettajana toiminut Flyktman kiittää Niinistä erinomaisesta projektitoimeksiannosta.
”Opiskelijat saivat projektin aikana arvokasta kokemusta uudesta ohjausjärjestelmästä ja väyläratkaisuista mutta ennen kaikkea projektimaisesta toiminnasta yhdessä yrityskumppanin kanssa. Itsellenikin oli todella mielenkiintoista nähdä ohjausten toteutus Automation Expert -ratkaisulla.”
Niininen kertoi yhteistyön avanneen silmät sille, millaisena Automation Expert ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen näyttäytyy ensikertalaisille käyttäjille.
”Teollisuuden alalla toimitaan entistä digitaalisemmin, mikä lisää uudenlaisen osaamisen tarvetta. Kuten projektiryhmäläisetkin totesivat, uuden teknologian ja ohjelmointitavan oppiminen ei lopulta vienyt paljon aikaa. Kyse oli ajatusmaailman muuttamisesta. Tämäntyyppiset opintojaksot auttavat opiskelijoita soveltamaan opintojaan työelämään. He oppivat näkemään kokonaisuuksia ja hyödyntämään objektipohjaisen ohjelmoinnin mahdollisuuksia. Uskomme ohjelmistopohjaisen automaatioratkaisun tulevaisuuteen, joten on hienoa päästä tutustuttamaan opiskelijat sen maailmaan.”
Myös opiskelijat itse kokivat oppimisjakson kehittäneen heidän työelämätaitojaan oikeaan suuntaan.
”Moni aiemmilla kursseilla opiskeltu asia naksahti ohjelmiston kanssa työskennellessä kohdilleen. Riman asettaminen tarpeeksi korkealle kiritti koko porukkaa eteenpäin”, Oskar Baldwin kiteyttää.